Vi reder ut vad som gäller kring certifikat och medicinska intyg
-
-
Skapad: 19 FEB 2021 20:57
S-certifikat (Nationellt)
Efter den 8 april kan inte längre ett nationell S-certifikat användas, troligtvis finns det inga med giltighet efter den 8 april 2021. De som har utgångna S-certifikat kan kontakta sin flygskola för en kompletterande flygutbildning samt nyttjande av en tillgodoräknanderapport som visar tidigare innehav av ett nationellt certifikat och så får allt avslutas med en uppflygning med en kontrollant.
Finns det någon som har ett giltig S-certifikat (utgångsdatum 7 april) kan fortfarande en konvertering göras enligt det vi gjort senaste åren.
LAPL(S)
Med nya SFCL regelverket finns det bara SPL certifikat, dock kan alla som har ett LAPL(S) vara lugna, det går bra att flyga med dessa certifikat tillsvidare, även efter 8 april 2021. Om man av någon anledning behöver byta ut ett certifikat utfärdas endast SPL certifikat. Vill man byta ut sitt LAPL(S) till ett SPL, tex. för att man vill detta allmänt eller för att flyga utanför EU, så hälsar certifikatavdelningen att man kan skicka ett email till Transportstyrelsen med önskan att byta till SPL. (
)
Det är nu med SFCL möjlighet att för alla segelflygare, även segelflyglärare och kontrollanter, att använda medicinskt intyg av lägst LAPL medical. Ett SPL (LAPL(S) med LAPL medical får då användas inom EU och för ICAO status krävs ett SPL med klass 2 för flygning utanför EU. Man kan även notera att om en segelflygare önska flyga inom ramen för deklarerat kommersiell passagerarflygning krävs även innehav av ett klass-2 medicinskt intyg.
Bogserförare med motorcert (PPL)
Många frågar om man kan flyga med ett LAPL medicinskt intyg fast man har ett PPL certifikat?
Det kan man, en PPL innehavare kan flyga med ett LAPL medicinskt intyg då denne endast utövar privilegier enligt LAPL. Regelverket enligt FCL, närmare bestämt FCL.205.A a) visar att det där framgår en innehavare av PPL har befogenhet att utöva samma befogenheter som innehavare av ett LAPL(A). För medicinska intyg kan man även få mer information i MED.A.030, som beskriver krav på medicinskt intyg, tex. LAPL då privilegier LAPL certifikat utövas.
Så bogsering är tex. något man får göra med privilegier för LAPL certifikat!
Dock när det gäller förnyelsekrav av PPL certifikat måste reglerna för PPL följas. Så om en pilot istället vill gå över till recency kraven för LAPL, då måste även certifikatet bytas ut till ett LAPL(A) certifikat.