Import av luftfartyg
EASA-Luftfartyg (Luftfartyg som omfattas av förordning (EG) nr 216/2008)
Registrering sker hos:
Transportstyrelsen.
Luftfartygsregistret
601 73 Norrköping
Segelflygets CAMO kan åta sig att utföra arbetet som krävs för att genomföra en s.k. transfer (t.ex. import inom EU) av ett begagnat EASA-luftfartyg inom EASA. Import av nya segelflygplan genomförs nästan på samma sätt, mer information finns på Transportstyrelsens hemsida om detta.
Följande handlingar skall insändas till Transportstyrelsen, luftfartygsregistret:
- Ansökan om registrering, Transportstyrelsens blankett L 1356-x
- Avregistreringsbevis eller motsvarande från exportlandets luftfartsmyndighet
- Fångeshandling. Denna kan utgöras av flera fångeshandlingar och skall täcka hela kedjan av ägare från den senast registrerade ägaren vi rekommenderar fångeshandling från TS, L 1691-x (sv) eller L 1686-x (eng)
- Personbevis för privatpersoner.
- Flygklubb skall bifoga protokollsutdrag utvisande firmatecknare
- För företag gäller att registreringsbevis skall bifogas.
Följande handlingar skall insändas till Segelflygets CAMO, om den nyttjas:
- Ansökan om miljö- och luftvärdighetshandlingar för EASA-luftfartyg, transportstyrelsens blankett L 1807-x.
- Det senast utfärdade luftvärdighetsbeviset, EASA blankett 25, i original eller vidimerad kopia
- Ett giltigt granskningsbevis avseende luftvärdighet (ARC), EASA blankett 15a eller 15b, i original eller en rekommendation i enlighet med Del M om utfärdande av granskningsbevis avseende luftvärdighet.
- Det senast utfärdade miljövärdighetsbeviset, EASA blankett 45, i original eller vidimerad kopia (OBS vid behov).
- Kopia på den sida/de sidor av flyghandboken, inklusive eventuella supplement, som innehåller dokumentnummer, godkännande revisionsnummer och luftfartygets tillverkningsnummer.
- Vägningsprotokoll samt lastinstruktion
- Referensblad för flyghandbok, blankett L 1403-x.
- Underhållsprogram eller förslag till underhållsprogram (antingen godkänt av Transportstyrelsen eller av SSF CAMO).
- Ansökan radiotillstånd samt i förekommande fall transponder till Post – och Telestyrelsen, blankett F1 091008-x.
Segelflyget behöver få in nedanstående handlingar för att kunna slutföra sk transfer (importen), detta gäller för att kunna upprätta svensk teknisk dokumentation (som krävs för luftfartyg i SSF CAMO)
a) Typcertifikat, TCDS
b) flyghandbok på engelska eller svenska
c) handbok för utrustning, motor, propeller mm
d) underhålls- och reparationshandbok
Flygplanpärm (orange) med register och dokument beställs från Segelflyget innan segelflygtekniker upprättar svenska handlingar som därefter skickas till Segelflyget.
1 Kopior av leveranshandlingar
- Tillverkningsprotokoll ”Aircraft Statement of Conformity” eller ” Stückprüfschein”
- Inställningsprotokoll
- Besiktningsprotokoll
- Grundspecifikation
- Vägningsprotokoll
- Kontrollflygningsprotokoll
2 Uppgift om luftfartygets tekniska status vid importen
- Luftvärdighetsdirektiv utförda?
- Senaste grundöversyn?
- Total gångtid?
- Komponenters gångtid?
3 Exportluftvärdighetsbevis (i original)
(Vid import från 3:e land dvs. land utanför EU krävs detta)
4 Svensk grundspecifikation i 2 exemplar
5 Svenskt vägningsprotokoll i 2 exemplar
6 Svensk modifierings- och reparationsjournal upprättad
7 Komponentkort för ingående komponenter
8 Installationsunderlag för radiosändare enligt STM B-18
-Ansökan Radiosändare ombord på luftfartyg samt i förekommande fall transponder till Post – och Telestyrelsen, blankett F1 091008-x.
9 Flyghandbok (svensk eller engelsk)