Hoppa till sidans innehåll

Förenklat regelverk för flygskolor

21 AUG 2014 22:28
Under sommaren har ett antal nya förenklingsförslag presenterats (EASA-committee) som främst rör regelverket EU 1178/2011 (Aircrew) och EU 965/2012 (Air Operations) mycket av dessa förslag kommer från arbetet med GA-Roadmap.
  • Skapad: 21 AUG 2014 22:28

Dock har vi en lång byråkratisk väg framför oss, då först EASA-committe ska rösta om förslagen på ett möte i oktober, blir det bifall så tar det ytterligare månader till början av nästa år innan regelverket blir uppdaterat med de nya förslagen. Mycket tyder på att förslaget går igenom då de flesta EU-länder är positiva till en förenkling.

 

ATO krav först 2018?

Huvudfrågan som är viktigt för oss är att vi inte behöver ha en ATO (skoltillstånd enligt EU regelverket) från nästa år, utan att det blir ytterligare en period fram till 8 april 2018 där nationella regler för flygskolor får användas.

Det betyder att om förenklingsförslaget går igenom har alla medlemsländer i EU rätt att ta beslut att flytta fram införandet av kravet på en ATO för utbildning. Det påverkar tex. motorflygklubbar som har ett RF tillstånd, då de kan fortsätta att utbilda PPL och det nya LAPL fast de har ett nationellt skoltillstånd.

 

För segelflyg (och ballong) gäller även nationellt skoltillstånd och att de får utbilda enligt nationella regler för utfärdande av nationellt certifikat. Dessa certifikat kan därefter konverteras till EU licenser som för segelflyg SPL eller LAPL.

Nationella skoltillstånd (RF-tillstånd) som har utbildat PPL certifikat enligt JAR-FCL, får alltså fortsätta att utbilda EASA Part-FCL, utan att behöva ha ett ATO tillstånd då mycket av JAR fördes över till EASA systemet. För segelflyg och ballong, som tidigare inte var reglerat inom JAR går det alltså inte att utbilda EASA FCL certifikat som tex. LAPL med ett nationellt skoltillstånd. Det kommer dock vara möjligt att skaffa ATO tillstånd i sin nuvarande form, vilket för segelflyg skulle innebära att det går att utbilda till SPL och LAPL.

 

Konvertering av certifikat

Med i förenklingsförslaget är också möjligheten till att få fortsätta att flyga på nationella certifikat för segelflyg och ballong till 8 april 2018, detta för att ge olika medlemsländer tid att konvertera certifikat utan att stressa. Det som är viktigt att notera är att efter 2018 måste alla ha ett EASA certifikat för att få flyg, så konverteringen måste göras. De fördelar som finns med LAPL och dess enklare medicinska intyg är också något många vill få nyttja så snart det är möjligt, något som säkert påverkar önskan att konvertera snarast.

Det är dock viktigt att förstå att det är endast om det blir bifall när medlemsländerna röstar i EASA-committee mötet i oktober, som dessa förenklingar blir verklighet. Vi hoppas att kompletterade regelverk publiceras första kvartalet 2015 för att vi ska se att allt är klart. Går det inte den vägen så måste alla certifikat vara konverterade innan 8 april 2015, vi måste ha fram en ATO-ansökan som ska lämnas till Transportstyrelsen senast i november, vi måste ta fram instruktioner för att utbilda alla segelflyglärare mm - och för detta måste det finnas tillräckligt med tid för att få klart allt innan april nästa år.

 

Segelflygets inriktning

Innan dessa förenklingsförslag presenterades hade Segelflyget klart ett avtal med Transportstyrelsen att genomföra konverteringen av alla segelflygares certifikat. Med beaktande av att det är ont om tid, att det finns fördelar med att vissa medlemmar kan få ha LAPL och att ovan beskrivna förslag inte går igenom, är Segelflygets inriktning att starta konverteringsarbetet i höst.

 

Segelflygare som nästa år har EASA FCL certifikat, SPL eller LAPL, måste då följa EU regelverket för att kunna upprätthålla sina behörigheter, det betyder i sin tur på att vi också måste få fram kontrollanter som kan hantera t.ex. PC flygning. Segelflyget har redan börjat planera hur framtida kontrollanter ska kunna utbildas inom vår egen verksamhet, vidare har arbetet med hur teoretisk och praktisk examinering startat. Transportstyrelsen har även tillfrågats hur möjligheterna för en delegering av examineringsrätt för segelflyg kan se ut.

Att ta beslut om ATO vid denna tidpunkt är lite svårare, men den sundaste inriktningen är att fortsätta med att förbereda utbildningsplaner mm som ska uppfylla framtida EASA krav och fortsätta med ett nationellt skoltillstånd där utbildningen resulterar i ett nationellt segelflygcertifikat. Detta certifikat kan därefter om så önskas konverteras till ett EU SPL eller LAPL, dock senast april 2018.

Skulle Segelflyget skaffa ett ATO tillstånd kan utbildning göras direkt till SPL och LAPL, men det bör vara enkelt att konvertera certifikat för att nå detta resultat.

Det skulle betyda att vi får två system parallellt, dock ser jag att vi själva har möjlighet att anpassa våra utbildningsplaner, krav på förnyelse av certifikat mm – varvid skillnaden skulle bli marginell och vi får även en mindre stressad övergång där förhoppningsvis nya lättnader dyker upp.

 

När vi har resultatet i oktober så vet vi mer.

 

Henrik Svensson

 

Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser