Hoppa till sidans innehåll

Del-NCO och nya OPS regler

28 AUG 2016 15:44
Segelflyg följer dock nationella regler tom 2019
  • Uppdaterad: 24 JUL 2018 14:39

Som tidigare informerats har nu ”Opt-out” för segelflygoperativa regler fastställts i EU förordning 2016/1199 till den tidigare förordningen (EU) 965/2012. I  artikel 10  kan man läsa följande:

"Those Member States shall apply Annexes II and VII from 8 April 2018 to non-commercial operations with balloons and from 8 April 2019 to non-commercial operations with sailplanes or from the dates indicated in their decision, as the case may be."

Transportstyrelsen har beslutat att följa ovanstående vilket betyder att segelflyg i Sverige följer nationella operativa krav och inte del-NCO som började gälla den 25 augusti 2016. Detta gäller alla segelflygare med antingen nationellt S-certifikat eller med FCL certifikat SPL, LAPL(S) som flyger segelflygplan och motoriserade segelflygplan inkl. TMG.

In i det sista var det flera frågetecken ang. just TMG då denna kan flygas av personer som har ett motorflygcertifikat. Några länder har nu valt att dessa ska följa NCO, men enligt EASA så är tolkningen följande:

Regulation (EU) No 965/2012 does not contain a definition on TMGs. The only definition in the regulatory framework is in Regulation (EU) No 1178/2011, defining a TMG as “a specific class of powered sailplane”. However, the introductory sentence of FCL.010 states that the definitions apply for Part-FCL only. So legally speaking, they have no relevance for Air Ops.

Med detta så har länder (tex. Tyskland) som fullt ut valt att tillämpa både FCL och EU OPS med NCO möjlighet att välja att man måste följa NCO. Jag har i samråd med Transportstyrelsen tolkat att efter som Sverige valt ”Opt-out” för NCO, så är vår uppfattning att vi tillsvidare låter TMG följa nationella regler, dvs. även motorflygare följer nationella regler, dvs. TS föreskrift 2007:32 (flygning med segelflygplan- och motorsegelflygplan) och Segelflyghandbokens direktiv.

Inriktningen med kommande förenklade operativa regler för segelflyg inom EASA, i det vi kallar för Rulebook Gliding, ska TMG fullt ut vara en del i det nya operativa reglerna för segelflyg (Sailplane OPS) och inte finnas i NCO.

Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser