Senaste tiden har vi två rapporterade störningar med TMG där vinterväder är en faktor.
-
-
Uppdaterad: 13 DEC 2017 21:36
Första händelsen inträffade under landning på en snöröjd bana med en motorseglare av typen Grob 109B. Kort efter sättningen girade motorseglaren kraftigt och gick av banan. Kort därefter ställdes sig motorseglaren på nosen vid en hård snövall och propellern skadades. Piloten anser att ena hjulet träffade en iskubb på banan som medförde att motorseglaren girade av banan. Banan var även väldigt hal med is och snö som beläggning.

Propellerspets avslagen på Grob 109B
Senaste händelsen inträffade också med en motorseglare, också en Grob 109 (A). Kort efter lättning överraskades piloten av rimfrost och att stiget började minska på ca 10 meters höjd. Piloten svängde lite senare på ca 30 meters höjd 90 grader för att förbereda en landning på en närliggande åker. Dock kunde höjden bibehållas med fullgas varvid piloten försiktigt svängde tillbaka mot banan och landade tillbaka utan att använda luftbroms. Landningen gick bra och senare kunde piloten konstatera ett ganska tjockt lager med rimfrost på vingarnas översida.
Vi påminner alla som flyger motorseglare under vintern att noga förbereda sin flygning och beakta allt från hala banor med snö och snövallar, startprestanda med snö som underlag och givetvis rimfrost. Titta noga på vingarna, har rimfrost bildats får inte flygning genomföras. Viktigt att också notera att fuktig luft kan ge rimfrost på vingarna efter start osv.
Det finns mycket matnyttigt om vinterflygning i H50P kompendiet om Vinterflygning!