Störningar ASR tom 30 juni - Svenska Segelflygförbundet
Hoppa till sidans innehåll

Störningar tom 30 juni

2016-08-08 17:33
Sammanfattning av haverier och störningar rapporterade tom 30 juni 2016.
  • Uppdaterad: 2017-12-13 21:36

Under första perioden 2016 har det rapporterats 24 störningar via Segelflygets ASR, förra året hade vi endast 10 stycken rapporter. Vi har inga rapporterade haverier under första perioden vilket är mycket glädjande.

Några händelser sticker ut som ganska ovanliga, vi har två utelandningar som slutade med vattenlandning i sjö, med en dryg veckas mellanrum. Första landningen skedde under en RST flygning där piloten inte hade några landningsalternativ och till sist valde att landa i en sjö, piloten landade mot en sandstrand, ca 100 meter från stranden. Piloten fick hjälp av en båt att ta sig till land, inga skador på segelflygplanet.

Lyckad vattenlandning

LS6 efter landning i sjö

Andra vattenlandningen skedde under SM i segelflygning, det var under slutfasen i finalglidningen som piloten fick kraftigt sjunk och valde att starta motorn, dock fick inte piloten igång motorn på första startförsöket, varvid piloten svängde mot en sjö och fortsatte ett nytt startförsök. Motorn startade inte och piloten valde då landa i sjön, inga skador på segelflygplanet. Piloten fick även hjälp av en person i båt, senare hjälpte räddningstjänsten till med bärgningen av segelflygplanet.

Vattenlandning under SM 

Vattenlandning under SM i Feringe. Foto Räddningstjänsten i Ljungby

En reflektion på dessa vattenlandningar är givetvis att det går att landa säkert på en sjö, MEN det är inte att alternativ som man ska planera för, det finns risker och efter landningen så ska man ta sig i land, har man långt till stranden så kan det bli en svår eller tom riskfylld situation, jämför lift med en båt eller en simtur med kläder i kallt vatten….

Till detta så har vi även att elektronik och motor med motorinstallation som kan bli en dyr affär innan segelflygplanet kan flyga igen.

Övrig så har vi ett antal händelser som har inträffat i samband med luftrumsöverträdelser, detta är händelser som vi måste eliminera, vissa av händelserna tyder på okunskap och dålig planering, vilket betyder att vi ska kunna hantera detta på ett förebyggande sätt genom utbildning och attitydpåverkan. Vi har årligen en stor mängd luftrumsintrång inom allmänflyget och vår statistik visar att även segelflyg bidrar till detta.

Vidare har vi fortfarande problem med våra med huvar, markskador på marken och att huvar blåser upp till att huvar öppnas under flygning. Hoppas att vi alla tänker på att stänga och låsa huvar på marken och givetvis noga kontrollera att huven är korrekt stängd och låst för flygning.

Några störningar relaterade till motorseglare TMG finns även med, en allvarlig situation med kontrollflygning med G 109 B utan kopplat höjdroder som kunde slutet med ett allvarligt haveri samt störningar med motorproblem.

Många av de rapporterade störningarna utreds inte, men de ligger till grund för flygsäkerhetsstatistik och används för att kunna arbeta med förebyggande projekt när behov finns. För att få en bra återkoppling så redovisas störningarna i en förkortad och avidentifierad form, så att alla kan ta del av händelserna relativt snabbt.

Vi får ofta frågan vad som ska rapporteras via ASR eller om klubben själv ska hantera det i sitt eget kvalitetssystem med egenkontroll i ”svarta boken”. Ett tips är att läsa på i segelflyghandboken SHB 810 – Underrättelse och rapportskyldighet samt SHB 815 – Störningar och materielfel.

De haverier och händelser som rapporterats tom 30 juni 2016 kan klassas inom följande område/faktorer, någon händelse kan klassas som flera faktorer:

Länk till störningsrapport ASR

 

Område/

faktorer

Antal

händelser

Typ av

flygning

Antal

händelser

Luftrumsintrång

5

AFT

7

Utelandning

4

RST

7

Huv

4

DK-skol

3

Motorstörning TMG

4

Bogsering

2

Kollision med banljus

2

Underhåll

2

Motorstörning SSG

2

Tävling

1

Vattenlandning

2

Kontrollflygning

1

Underhåll/tekniskt

2

EK-skol

0

Montering/daglig

1

Vinsch

0

Motorstörning SLG

1

 

 

Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

 

Kontoret i Stockholm
Segelflyget c/o EAA Sverige
Hägerstalund
164 74 Kista
Tel: 0515-371 56
Fax: 08-751 98 16

Kontoret på Ålleberg
Segelflyget
Box 750
521 22 Falköping
Tel: 0515-371 51

Generella frågor kan e-postas
This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser

Utsikt från verandan

Sikta Högre

Logga-Mayas-Shop

Banner_från-S-cert-till-FCL


DVD_omslag_banner

Visitors guide to Swedish airspace


Är du intresserad av segelflygutbildning?

Vi har samlat all information om segelflygutbildning under rubriken "Segelflygskola". Här hittar du information om våra centrala kurser liksom alla föreningars utbildningsutbud.
Till Segelflygskola

 Svedanor-logga

 Logga_SSF-CAMO

  Condor-RST

Logga_OLC

EGU_banner

 

Postadress:
Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress:
Segelflygskolan Ålleberg
521 91 Falköping

Kontakt:
Tel: +46 515-37151, +46 515-37156 Ann-Lis
Fax: 08-751 98 16
E-post: This is a mailto link

Se all info