Hoppa till sidans innehåll

Operativa regler för segelflyg


Den 9 juli kommer all segelflygning med EASA godkända segelflygplan/motorsegelflygplan inom EU följa nya operativa regler för segelflygning, s k Sailplane Air Operations. De segelflygplan/motorseglare som är undantagna som EASA luftfartyg (Tex. veteran, experiment, UL etc.) benämns annex-1 luftfartyg (tidigare annex-2) hanteras nationellt, Transportstyrelsens och Segelflygets inriktning är att dessa luftfartyg ska följa de nya EU operativa reglerna, dock med vissa undantag, dessa undantag kommer att hanteras i en nationell föreskrift.

Nedan finns en presentation som kan användas som egenstudie för att lära sig mer om det nya regelverket.

Nya operativa regler för segelflyg (PPT)

Nya operativa regler för segelflyg (Pdf)

Med dessa  operativa regler införs några nya möjligheter, bland annat kommersiell passagerarflygning, möjlighet att flyga med passagerare och dela på direkta kostnaden för flygningen (även del av den årliga kostnaden en pilot har för sitt flygande).

Det finns även möjlighet att genomföra introduktionsflygningar, sker detta inom ramen för Segelflyget, så skall de genomföras som prov-lektioner med behörig lärare/instruktör eller steg-tränare enligt SHB 606. Viktigt att notera, görs prov-lektioner med externa personer så rekommenderas att dessa blir provmedlemmar i aktuell förening, (Finns som möjlighet att registrera i IdrottOnline). Detta för att inte det ska bli en för stor del av totala verksamheten, se marginell effekt enligt artikel 3.

Många ställer frågan om man ska använda möjligheten till kommersiell passagerarflygning? Segelflyget inte något behov av detta och rekommenderar att klubbarna genomför prov-lektioner enligt ovan beskrivning istället!

När det gäller dokument som ska medföras ombord under flygning, är inriktningen att Transportstyrelsen ska godkänna att vi kan segelflyga inom svenskt FIR och ha tekniska handlingar kvar på flygplatsen (SAO.GEN.155).

Förhoppningsvis ska även annex-1 luftfartyg på sikt ska följa dessa nya operativa regler, dock med udantag för vissa delar (instrument och utrustning etc.).

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det nya regelverket inte kommer med större förändringar mot vad som tidigare  reglerats nationellt.

Länk till EASAs hemsida och sailplane rule book

Frågor kan ställas till Henrik Svensson.

Uppdaterad: 08 JUL 2019 11:34 Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

 

Kontoret i Stockholm
Segelflyget c/o EAA Sverige
Hägerstalund
164 74 Kista
Tel: 0515-371 56
Fax: 08-751 98 16

Kontoret på Ålleberg
Segelflyget
Box 750
521 22 Falköping
Tel: 0515-371 51

Generella frågor kan e-postas
This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser

Utsikt från verandan

Sikta Högre

Logga-Mayas-Shop

Banner_från-S-cert-till-FCL


DVD_omslag_banner

Visitors guide to Swedish airspace


Är du intresserad av segelflygutbildning?

Vi har samlat all information om segelflygutbildning under rubriken "Segelflygskola". Här hittar du information om våra centrala kurser liksom alla föreningars utbildningsutbud.
Till Segelflygskola

 Svedanor-logga

 Logga_SSF-CAMO

  Condor-RST

Logga_OLC

EGU_banner

 

Postadress:
Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress:
Segelflygskolan Ålleberg
521 91 Falköping

Kontakt:
Tel: +4651537151, +4651537156
E-post: This is a mailto link

Se all info