Genomförande av flygprov (skilltest) och PC under 2016
Detta dokument beskriver olika alternativ av flygprov och PC som kontrollant (FE(S) kan genomföra enligt EASA FCL och vilka blanketter som ska användas. Under alla flygningar är kontrollanten befälhavare (PIC):
OBS! Nyhet: Vid flygprov (skilltest) av nya segelflygelever som är klara med grundutbildning och önskar få ett FCL certifikat direkt utfärdat utan att först ta ut ett nationellt S-cert. kan en s k skilttest genomföras med kontrollant. Då all utbildning tom april 2018 är nationell måste även konverteringsrapport användas.
Flygprov (skilltest) från grundutbildning
Krav på elev: Genomgått grundutbildning enligt nationell utbildningsplan, SHB 610, 611. (OBS! Gäller ej för TMG elever enligt SHB 612) Giltig medical.
Krav på kontrollant: FE(S): Giltig auktorisation från Transportstyrelsen, kontrollanten får ej ha varit delaktig i mer än 25 % av utbildningen för den sökande.
TS blankett: L 1895 SPL/LAPL(S) Sailplane/powered sailplanes
SSF blankett: Personlig konverteringsrapport bifogas direkt till Segelflyget
Flöde
Efter eleven har genomfört sin grundutbildning och är godkänd i alla flygövningar samt godkänd i teori inkl. examen i radiotelefoni bestämmer C-SEL (Head of training) att eleven är redo för flygprov. C-SEL signerar genomförd utbildning i blanketten L 1895.
Flygprov genomförs av kontrollanten. Provet kan genomföras med flera flygningar vid behov. Efter genomfört prov fyller kontrollanten i blankett L 1895. Viktigt att kontrollanten kryssar i rutan Conversion report requested from SSF (se nedan om konverteringsrapport) i blankett L1895. Vid godkänt prov skickas blanketten in till Transportstyrelsen. Kopia till Segelflyget.
Eleven fyller i personlig konverteringsrapport, kontrollanten kontrasignerar rapporten. Inga bilagor som kopia på ID, medical mm behöver skickas med, detta har hanterats av kontrollanten och signerats i blanketten för flygprov. Konverteringsrapporten skickas till Segelflyget 
Segelflyget administrerar elevens konverteringsrapport och skickar sedan den till Transportstyrelsen.
Eleven får sitt FCL certifikat hemskickat.
- - - - - - - - - -
PC
Segelflygare med FCL certifikat, SPL eller LAPL(S) som inte uppfyller flygtidskravet senaste 24 månaderna kan genomföra PC för att återfå behörighet att utöva sina privilegier.
Segelflygplan – senaste 24 månaderna 5h, 15 flygningar, varav 5 flygningar med aktuell startmetod samt 2 träningsflygningar med FI(S)
TMG - senaste 24 månaderna 12h varav 1h flygträningstimma med FI(S)
IMC-behörighet - senaste 24 månaderna 1h IMC eller 5 IMC flygpass
Krav på segelflygare: Giltigt medical
Krav på kontrollant: FE(S): Giltig auktorisation från Transportstyrelsen, behörighet för resp. kategori sailplane/powered sailplane, TMG samt IMC.
TS blankett: L 1894 Skilltest and proficiency checks on sailplanes/powered sailplanes incl. TMG
Flöde
PC genomförs av kontrollanten. PC kan genomföras med flera flygningar vid behov. Efter genomförd PC fyller kontrollanten i blankett L 1894. Vid godkänt prov skickas blanketten in till Transportstyrelsen. Kopia till Segelflyget.
- - - - - - - - -
Flygprov (skilltest) för utökad behörighet (TMG, IMC)
Segelflygare med FCL certifikat, SPL eller LAPL(S) som önskar utökad behörighet för t.ex. TMG- och/eller IMC behörighet.
Krav på elev: Genomgått vidareutbildning enligt nationell utbildningsplan, TMG - SHB 620, IMC – SHB 632. Giltig medical.
Krav på kontrollant: FE(S): Giltig auktorisation från Transportstyrelsen, kontrollanten har ej varit delaktig i mer än 25 % av utbildningen för den sökande, behörighet för resp. kategori TMG samt IMC.
TS blankett: L 1894 SPL/LAPL(S) Sailplane/powered sailplanes
SSF blankett: Personlig kompletterande konverteringsrapport
Flöde
Efter eleven har genomfört sin vidareutbildning och är godkänd i alla flygövningar samt godkänd i teori bestämmer C-SEL alt. utbildande SEL (Head of training) att eleven är redo för flygprov (skilltest). C-SEL eller SEL signerar genomförd utbildning i blanketten L 1894.
Flygprov genomförs av kontrollanten. Provet kan genomföras med flera flygningar vid behov. Efter genomfört prov fyller kontrollanten i blankett L 1894. Viktigt att kontrollanten kryssar i rutan Conversion report requested from SSF (se nedan om konverteringsrapport) i blankett L1894. Vid godkänt prov skickas blanketten in till Transportstyrelsen. Kopia till Segelflyget.
Eleven fyller i personlig kompletterande konverteringsrapport, kontrollanten kontrasignerar rapporten. Inga bilagor som kopia på ID, medical mm behöver skickas med, detta har hanterats av kontrollanten och signerats i blanketten L 1894.
Segelflyget administrerar elevens personliga kompletterande konverteringsrapport med utökad behörighet för t.ex. TMG eller IMC och skickar sedan den till Transportstyrelsen.
Eleven får ett nytt FCL certifikat hemskickat med den utökade behörigheten.
Kopior (skannade pdf) som ska skickas till segelflyget kan mailas på 
Länk till sammanställning över alla Segelflygets FCL kontrollanter som har giltig auktorisation april 2016