Hoppa till sidans innehåll

Radiobyte - tips


Byte av radio från 25 kHz till 8.33 kHz

Information som kan vara bra att tänka på vid byte till 8.33 radio. Regelverket EASA Part-M föreskriver att det skall finnas spårbarhet i underhåll och modifieringar av flygplanen som vi flyger med.

Var hittar man underlag för byte av radio

De flesta tillverkare/TC hållare har gett ut generella tekniska meddelande (TM) som underlag för byte av utrustning med så kallade godkända ”Minor Change Approval” av EASA.

Detta gäller både flygplanstillverkare och tillverkare av radioutrustning.

Dessa TM skall användas som referens vid dokumentation i MOR och på komponentjournaler.

Där det saknas godkända underlag från EASA hos tillverkare skall man använda EASA CS-STAN som är ett generellt dokument för att underlätta vid mindre modifieringar och standard reparationer. Förutom dokumentation i flygplanets MOR skall blankett EASA Form 123 användas. 

Vem får utföra byte av radio

Är det frågan om nyinstallation av utrustning som innefattar byte av kablage, säkringar, håltagning mm skall en segelflygtekniker ansvara för installation och byte av utrustning samt dokumentera utfört arbete. Nyinstallation skall uppfylla kraven för fastsatt utrustning enligt CS-22, se även STM B-31A.

Om det bara handlar om byte av radioenheten som är fast monterad i instrumentbrädan, där man bara frigör och åter monterad radio och antennkontakt kan flygplansägaren utföra arbetet och dokumentera, under förutsättning att AMP innehåller pilotägare underhåll i tabell 7, se AMC för pilotägare underhåll punkt 23.

Annex II flygplan med nationella luftvärdighetsbevis

Saknas underlag från tillverkare/TC hållare kan man använda (underhållsintyg) enligt CS-STAN, enligt TS MFL AIR 2017-3.

Segelflygtekniker är ansvarig för byte och dokumentation.

Dokumentation

Arbetet med byte av radio skall dokumenteras i flygplanets tekniska journal MOR och komponentjournal, även en ny grundspecifikation skall upprättas (SHB 534) och ev nytt vägningsprotokoll (SHB 535).

Referera till tillverkares underlag eller CS-STAN

Dokumentation gäller både för tekniker eller pilotägare.

Utrustning som redan är monterad dokumenteras med samma förutsättningar som ovan.

Länkar till några tillverkares instruktioner:

Schempp-Hirth (log in krävs)

DG

Schleicher

Scheibe

Uppdaterad: 2017-12-20 15:20
Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

 

Kontoret i Stockholm
Segelflyget c/o EAA Sverige
Hägerstalund
164 74 Kista
Tel: 0515-371 56
Fax: 08-751 98 16

Kontoret på Ålleberg
Segelflyget
Box 750
521 22 Falköping
Tel: 0515-371 51

Generella frågor kan e-postas
This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser

Utsikt från verandan

Sikta Högre

Logga-Mayas-Shop

Banner_från-S-cert-till-FCL


DVD_omslag_banner

Visitors guide to Swedish airspace


Är du intresserad av segelflygutbildning?

Vi har samlat all information om segelflygutbildning under rubriken "Segelflygskola". Här hittar du information om våra centrala kurser liksom alla föreningars utbildningsutbud.
Till Segelflygskola

 Svedanor-logga

 Logga_SSF-CAMO

  Condor-RST

Logga_OLC

EGU_banner

 

Postadress:
Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress:
Segelflygskolan Ålleberg
521 91 Falköping

Kontakt:
Tel: +46 515-37151, +46 515-37156 Ann-Lis
Fax: 08-751 98 16
E-post: This is a mailto link

Se all info