Hoppa till sidans innehåll

Täthetskontroll av instrumentsystem

2016-12-19 15:15
Info till flygplansägare och segelflygtekniker ang. täthetskontroll av instrument mm
  • Uppdaterad: 2016-12-19 16:48

Dagens krav på kontroll av fart och höjdmätare har reglerats av en nationell föreskrift, BCL-M 4.3. Senaste åren har detta hanterats för EASA luftfartyg i underhållsprogram genom ett nationellt tilläggskrav av kontroll av fart- och höjdmätatre. Till detta har även krav på kontroll av kompass angetts. Dessa tillägg har refererats till BCL-M 4.3.

Segelflyget har arbetat med att få bort dessa nationella krav under de år vi följt EASA regelverket och framfört att dessa nationella regler inte bör gälla för EASA luftfartyg samt att vi ska följa underhållsdata från tillverkare etc. Vi har nu blivit informerade av Transportstyrelsen att de är av samma åsikt vilket betyder att TS inte har rätt att i detta fallet kräva ytterligare reglering. Det betyder att för EASA-luftfartyg följer vi grundförordningen med tillämpningsföreskrifter. Däremot kommer BCL-M 4.3 att fortsättningsvis gälla för våra Annex-II luftfartyg.

Detta betyder att vi kan välja att följa underhållsdata från tillverkaren eller tillverkare av instrument, dessa anger generellt att någon form av täthetskontroll för instrument ska utföras. För tex. Winter-instrument sägs då allmänt att täthetskontroll ska utföras vartannat år, se mer info från Winter enligt länk nedan.

Då även hantering av kompass och deviering av kompass har reglerats av BCL-M 4.3,  har vi även valt i samband med att vi tar bort länkning till BCL att endast referera till SHB för hur man praktiskt genomför deviering av kompass.

För att vi ska kunna följa EASA regler och ej tillämpa nationella regler, måste underunderhållsprogram uppdateras, detta kan göras enklast genom en handändring av tabell 1med ref. till SHB istället för BCL-M 4.3 samt tabell 4 revisonsdata (se länk nedan). Alternativt kan nytt underhållsprogram tas fram.

Länk till Winters instruktion av täthetskontroll

Nedanstående SHB artiklar har formell giltighet från 2017-04-30, men kan från nu tillämpas som referens istället för BCL-M 4.3

Länk till ny artikel SHB 543 (Underhåll av instrumentsystem)

Länk till uppdaterad artikel SHB 542 (Underhåll av magnetkompass...)

Länk till Bilaga till SHB 543-täthetskontroll av instrumentsystem

Länk till Bilaga till ändring av UH program samt komponentjournal

(OBS! Alla som har ett år kvar på sina instrument kan avvakta till nästa år för täthetskontroll!)

Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

 

Kontoret i Stockholm
Segelflyget c/o EAA Sverige
Hägerstalund
164 74 Kista
Tel: 0515-371 56
Fax: 08-751 98 16

Kontoret på Ålleberg
Segelflyget
Box 750
521 22 Falköping
Tel: 0515-371 51

Generella frågor kan e-postas
This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser

Utsikt från verandan

Sikta Högre

Logga-Mayas-Shop

Banner_från-S-cert-till-FCL


DVD_omslag_banner

Visitors guide to Swedish airspace


Är du intresserad av segelflygutbildning?

Vi har samlat all information om segelflygutbildning under rubriken "Segelflygskola". Här hittar du information om våra centrala kurser liksom alla föreningars utbildningsutbud.
Till Segelflygskola

 Svedanor-logga

 Logga_SSF-CAMO

  Condor-RST

Logga_OLC

EGU_banner

 

Postadress:
Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress:
Segelflygskolan Ålleberg
521 91 Falköping

Kontakt:
Tel: +46 515-37151, +46 515-37156 Ann-Lis
Fax: 08-751 98 16
E-post: This is a mailto link

Se all info